اردیبهشت امسال، دلار با رشدی افسار گسیخته به رقم ۷ هزار تومان رسید. این رقم که یک تلنگر جدی به ارزش پول ملی است، باعث شده تا این سوآل در ذهن تبلیغ کنندگان شکل بگیرد که به راستی، کدام یک از ارز های رایج بین المللی برای انجام تبلیغات گوگل ادوردز مناسب تر است. با ادنگاه همراه باشید تا اندکی به این معما بپردازیم.
سال پیش تجربه ی ادوردز به بسیاری از کسب و کارها نشان داد که گوگل قادر است تا بهتر از اینستاگرام و تلگرام برای کسب و کارهایی که بخش خرده فروشی آنلاین دارند، مشتری جذب کند. همین موضوع سبب شد تا رشد متقاضیان تبلیغات بر روی ادوردز به شکل چشمگیری افزایش یابد. برای همین تبلیغات ادوردز از روشی برای کسب درآمد سایت های قمار و شرط بندی، به یک شیوه برای رقابت فروشگاه های قدرتمندی مثل نت برگ و تحفیفان بدل شد و نظرات مدیران دیجیتال مارکتینگ در خصوص روش های اخلاقی تبلیغات به ترند روز تبدیل گردید.
اما یکی از مهمترین مشکلات تبلیغ کنندگان ادوردز، هزینه تمام شده ی قیمت دلار برای این شیوه از اطلاع رسانی و فروش محصولات است. درست زمانی که قیمت دلار در حوالی ۳۷۰۰ تومان بود، شرکت های تبلیغات گوگل ادوردز بابت هر دلار طلب ۴۲۰۰ تا ۴۵۰۰ تومان می کردند. بماند که این مبلغ از هزینه پنل کاربری مجزا بود و بابت ارائه ی پنل هزینه ی مجزایی دریافت می نمودند.
در همین اثنا بود که لیر به عنوان یک آلترناتیو جدی وارد مباحث تبلیغات گوگل ادوردز شد. منظور از همین اثنا، زمانی است که ارزش دلار رو به فزونی گذاشت و قیمت ها به شکل کنترل نشده ای افزایش یافت. درست است که پیش از این نیز لیر در جریان تبلیغات ادوردز دخیل بوده است، اما بیشترین سهم بازار در اختیار دلار قرار داشت.
به سوآل برگردیم: آیا تبلیغات از طریق لیر بصرفه تر است؟ آیا هنوز تبلیغات ادوردز با دلار ۸۰۰۰ تا ۸۵۰۰ تومان می تواند کاربران را راضی کند؟
بررسی تفاوت تبلیغات گوگل ادوردز با ارز لیر و دلار
برای این موضوع به بحث اقتصاد ارزی وارد می شویم: ارزش لیر کشور ترکیه در برابر دلار ۲۳.۱۸ درصد است. یعنی به ازای هر ۱۰۰ لیر، شما تنها ۲۳ دلار دریافت می کنید. به معنای دیگر به ازای هر دلار شما صاحب ۴.۳۱ لیر می شوید. همین موضوع نشان می دهد که تقریبا قدرت دلار بیش از ۴ برابر ارزش لیر است. شاید اینطور به نظر برسد که تبلیغات با لیر با توجه به این اختلاف فاحش ارزان تر است! اما فراموش نکنیم که گوگل ارز را معیار قرار نمی دهد و تبلیغات را بصورت بید بر مبنای یک واحد کلی قیمت گذاری می کند و سپس آن واحد را به ارز مشتری تبدیل می کند. ولی آیا اعداد اشتباه می کنند؟ آیا یک کیلو آهن از یک کیلو پنبه سنگین تر است؟
قیمت لیر حواله ای در زمانی که دلار حوالی ای بالای ۸ هزار تومان قیمت گذاری می شود، حدود ۱۴۶۰ تا ۱۴۸۰تومان است. رقمی که طبق سنجش های بالا چیزی ۵.۴ برابر است. اما برای شرکت هایی که تلاش می کنند تا هزینه های رایج، سود و درآمد خود از گوگل ادوردز را پشت قیمت دلار پنهان کنند، هزینه نهایی هر لیر برای مشتری چیزی حدود ۱۷۰۰ تا ۱۸۵۰ تومان متغییر است. قیمتی که با توجه به بازار نسبتا پر رونق لیر توجیه شدنی است. اگر قیمت را ۱۸۵۰ تومان در نظر بگیریم، به نسبت ۴.۳۲ می رسیم که با ضریب واقعی لیر در برابر دلار یکسان است.
پس کماکان می توان نتیجه گرفت که انجام تبلیغات بر روی گوگل ادروزد با هر دو ارز، نتیجه ی یکسانی دارد. ولی از سوی دیگر، داستان بر روی پنل تغییر خواهد کرد.
فرض کنید که گوگل به شما برای یک تبلیغ بید ۲ دلار (البته گوگل همیشه نسبت به این مبلغ واکنش نشان می دهد و این مقدار را بیشتر از حد استاندارد می پندارد) پیشنهاد می کند. با فرض اینکه میانگین هزینه برای یک کمپین کلیکی ۱ دلار تمام شود، معادل لیر آن ۴.۳۱ خواهد بود. به این معنی که هر کلیک برای شما بصورت تقریبی ۷۹۷۳ تومان، مقداری که کمتر از یک دلار ۸ هزار تومانی است. اما معما زمانی جذاب تر می شود که شما برای رقابت ناچار می شوید تا بید کمپین خود را به اندازه ۰.۱ واحد مالی افزایش دهید تا در رقابت جایگاه بهتری بگیرید. اینجاست که ارزش لیر خودش را در برابر دلار نشان می دهد. هر یک سنت افزایش قیمت بید برای شما ۸۰ تومان تمام می شود که با فرض لیر ۱۸۵۰ تومان این مقدار تنها ۱۸ تومان است. یعنی شما می توانید با ۱۸ تومان رقیب خود را به چالش بکشید و میانگین جایگاه را بهبود دهید.
البته پیش از این ادوردز اجازه می داد که کاربران بید خود را تا هزارم افزایش دهند که برای کمپین هایی که روزانه بیش از ۱۰ هزار کلیک دریافت می کردند به صرفه بود. اما روی همین تعداد کلیک، بازهم این لیر است که نقش ارز برنده را بازی می کند.
adnegah.net/blog/