وقتی می گویید چیزی “ویروسی شد” ، می گویید به سرعت از فردی به فرد دیگر منتقل می شود – مانند ویروس. با نوشتن این مقاله در اوایل سال 2021 ، ما قصد نداریم به آنجا برویم ، اما هنگام انتقال اطلاعات بیشتر در مورد بازاریابی ویروسی ، چگونگی دستیابی به یک فعالیت ویروسی و چگونگی ایجاد بازاریابی ویروسی ، تصویر انتقال سریع آتش را در ذهن داشته باشید استراتژی برای نام تجاری شما.
بازاریابی ویروسی را می توان نوعی بازاریابی منحصر به فرد در قرن بیست و یکم دانست. دلیل آن این است که به طور گسترده ای – و در بسیاری از موارد ، به طور انحصاری – از طریق رسانه های اجتماعی پخش می شود. این مفهوم در واقع به اواسط دهه 90 میلادی بازمی گردد ، کمپین Hotmail که آدرس های ایمیل رایگان را به مشترکان جدید ارائه می داد. در آن زمان ، این پیشگامانه بود. و در نتیجه ، هاتمیل طی شش ماه آینده حدود یک میلیون مشترک داشت.
بازاریابی ویروسی نوعی بازاریابی با ریسک بالا و پاداش بالا است. حتی با دقیق ترین برنامه ریزی ها ، نمی توانید تضمین کنید که کمپین شما ویروسی می شود … اما مطمئناً می توانید اقداماتی انجام دهید که احتمال آن را افزایش می دهد. به برخی از معروف ترین کمپین های ویروسی نگاهی بیندازید تا بفهمید که چگونه کار می کنند و چرا کار می کنند.
ویروسی شدن یعنی چه؟
–
اساساً ، با یک کمپین ویروسی ، به افراد خارج از سازمان خود اعتماد می کنید تا با به اشتراک گذاشتن آن کمپین را زنده نگه دارند.
به همین دلیل ، بازاریابی ویروسی می تواند یکی از مقرون به صرفه ترین استراتژی های بازاریابی در دسترس شما باشد. برای به اشتراک گذاشتن پست خود یا استفاده از هشتگی که ایجاد کرده اید نیازی به پرداخت هیچ کس نیست. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که چیزی را که مردم می خواهند به اشتراک بگذارند معرفی کنید و آنها آن را از آنجا می گیرند.
اما این نکته جالب توجه است: شما هرگز نمی توانید تضمین کنید که یک کمپین تبلیغاتی ویروسی می شود. به آن مثل یک قمار حساب شده فکر کنید: می توانید آن را برای موفقیت بهینه کنید اما در نهایت ، تصمیم نمی گیرید که ویروسی شود.
بازاریابی ویروسی می تواند ابزاری عالی برای تولید سرب ، ایجاد آگاهی از برند و تقویت نام تجاری شما در ذهن جمعیتی خاص باشد.
یکی از نمونه های بازاریابی ویروسی که نام تجاری آن را به یک نام خانوادگی تبدیل کرده ، کمپین AirbnB #livethere است. با استفاده از هشتگ #livethere ، کاربران AirBnB عکس ها و فیلم هایی از تجربیات منحصر به فرد خود را در اقامت AirBnB در سراسر جهان ارسال کردند. اکنون ، نام تجاری مترادف با سفر ارزان و غوطه وری است ، دلیل این امر این است که AirBnB ریسک کرد و کاربران از عهده بازاریابی برآمدند.
سایر نمونه های معروف بازاریابی ویروسی:
آگهی کک را با بطری های آنا و زاک کک به اشتراک بگذارید
از طریق Cocacolaunited.com
یک کوک به اشتراک بگذارید
چالش سطل یخ
طرح های زیبایی واقعی Dove
عکس روی آیفون X
چرخش نارنجی نسخه محدود Cadbury
تبلیغ LED LED Aqua Teen Hunger Force
طراحی های بزرگسالان شنا از طریق ویکی مدیا عوام از بیش از یک روش بحث برانگیز بود
بازاریابی ویروسی اشتراکات زیادی با استفاده از الگوهای رفتاری در بازاریابی شما دارد. در حقیقت ، ایجاد میم – یا استفاده از آن به روشی خنده دار که توجه را به خود جلب می کند – راهی روشن برای موفقیت ویروسی است.
فقط مواظب باشید توجهی که جلب می کنید توجه مثبت باشد نه منفی. در تلاش برای بازاریابی چریکی (خواهر و برادری نزدیک به بازاریابی ویروسی) ، بزرگسالان شنا در سال 2007 خبرهای اصلی را بدست آوردند ، زیرا طرح های برادرانه snarky lite در اطراف بوستون به عنوان بمب اشتباه گرفته شدند.
اصول ایجاد یک کمپین بازاریابی ویروسی
–
مانند سایر استراتژی های بازاریابی ، در هنگام گسترش بال های مارک دار و ویروسی شدن ، اصول اساسی وجود دارد که باید از آنها پیروی کنید:
احساسات را با یک ارتباط عاطفی ارسال کنید
آن را قابل اشتراک گذاری کنید
زمان بندی خود را کامل کنید
از بستر مناسب ، راه درست استفاده کنید
شما باید بی نظیر باشید
اصالت را بیرون بزنید
1. احساسات را با ارتباط عاطفی ارسال کنید
برای اینکه کمپین ویروسی شما با مردم ارتباط برقرار کند ، باید از نظر احساسی با آنها ارتباط برقرار کند. FOMO What به هر احساسی که لمس می کند ، مانند دلسوزی ، سرگشتگی ، شادی و نشاط ، تمایل به داشتن چیزی نیاز به ضربه زدن به مردم دارد تا آنها را وادار به اشتراک گذاری آن کند.
مدتی در سال 2019 ، Twirl با طعم نارنج بسیار دست نیافتنی بود ، کادبری طرفدارانش را فکر می کرد که حتی واقعی هم نیستند – و یک شور آب نبات ایجاد کرد که رقابت بلیط طلای Wonka را در ویلی وونکا و کارخانه شکلات رقابتی می کند.
سه چرخش نارنجی در زمینه نارنجی
از طریق دلیش
به همین دلیل است که بسیاری از مبارزات ویروسی شامل ارزشهای مترقی است. نه لزوماً نکات سیاسی گفتگو ، بلکه ایده های طرفدار اجتماعی است که باعث می شود مردم احساس حمایت کنند.
چند نمونه از فعالیت های موفقیت آمیز ویروسی برای پیام ها شامل همیشه با مبارزات #likeagirl خود ، “Mask Up، America” از ایالت نیویورک و کمپین WWF در سال 2008 است که 1600 پاندای ماش کاغذی را در پاریس قرار داده است تا توجه کمتری به گونه ها داشته باشد. وحشی.
به ندرت شاهد یک فعالیت ویروسی برای موضع محافظه کارانه تر خواهید بود زیرا آنها اختلاف نظر بیشتری دارند. تقریباً هرکسی ، صرف نظر از دیدگاه سیاسی خود ، می تواند از محافظت از پاندا در برابر انقراض جلوگیری کند.
2. آن را قابل اشتراک گذاری کنید
مواد شما نیز باید به نوعی قابل اشتراک باشند. اشتراک پذیری ستون فقرات هر کارزار بازاریابی ویروسی است.
آرم هشتگ زرد با متن “HashtagHello”
طراحی لوگو توسط Musique!
شاید این از طریق هشتگ باشد ، شاید از طریق تصویری باشد که به راحتی قابل دستکاری و تکرار است ، شاید با دادن چیزی است که مردم می بینند دیگران برای خودشان دارند و می خواهند. اگر به اشتراک گذاری آن آسان نباشد ، نمی تواند ویروسی شود.
به عنوان مثال کرونوت را در نظر بگیرید. در سال 2013 ، نانوایی دومینیک آنسل در شهر نیویورک با ایجاد جدیدترین کرونوت (کروسانت + دونات) در شبکه های اجتماعی ، ویروسی شد. در طول شب ، شیک ترین چیزی که می توان با آن مشاهده کرد کرونوت است و بازدید از وب سایت نانوایی بیش از 300 درصد افزایش یافته است. یک شیرینی فوق العاده قابل اشتراک است … اگر عکسی را به اشتراک می گذارید ،
عکاسی از پنج کرونت که پشت سر هم ردیف شده اند
مجموعه ای از شیرین ترین کرونت های آنها ، از طریق دومینیک آنسل
روش دیگر برای به دست آوردن قابلیت مشاهده ویروسی این است که به یک روند ویروسی تبدیل شوید. هنگامی که “لباس” در سال 2015 اینترنت را تکان داد ، مارک های کوچک و بزرگ تقریباً بلافاصله آن را وارد بازار خود کردند. یک برداشت خلاقانه ، پست اینستاگرام Dunkin ‘Donuts بود که شامل دو دونات بود و با عنوان همراه بود: “مهم نیست آبی / سیاه یا سفید / طلایی باشد ، آنها هنوز هم طعم خوشمزه ای دارند. #لباس.”
دو دونات ، یکی با مایه سفید و طلایی و دیگری با آبی و سیاه
از طریق دونک دونات
اصلی “لباس” pos
از طریق صفر گیک صحبت کنید
این کار به این دلیل کار می کند که بازاریابی ویروسی اساساً یک گفتگوی جهانی است. به اشتراک گذاشتن یک تصویر ویروسی در آن مکالمه جذاب است و شما را به عضوی از “در گروه” تبدیل می کند.
مفهوم مکالمه در سراسر جهان و ورود به آن مدتها قبل از بازاریابی ویروسی مبتنی بر اینترنت است که امروز از آن استفاده می کنیم. این همان بنیادی است که فرهنگ میم را برای ما به ارمغان آورد و می توان آن را در شعارها و تصاویری مانند Andre the Giant Posse (بعداً بعنوان The Obey Giant شناخته شد) مشاهده کرد و در ابتدای انتشار پروژه Blair Witch Project توسعه یافت.
3. زمان بندی خود را کامل کنید
کمپین شما باید به موقع باشد. آخرین روندهایی را که برای شرکت های دیگر در زمینه شما کار می کند و مخاطبان هدف شما در حال حاضر چیست ، بخوانید تا درک کنید که شما با کمترین میزان فشار روبرو می شوید.
به عنوان مثال کودک یودا را در نظر بگیرید. اگر در دسامبر 2019 در هر جایی آنلاین بودید ، خبرهای شما با عکس هایی از آن کودک نوپای سبز ویروسی منفجر می شد.
عزیزم یودا
از طریق مکانیک محبوب
Google Trends ابزاری عالی برای مشاهده موارد پرطرفدار در حال حاضر است. می توانید ببینید که از سال 2004 تاکنون یک پرسش جستجوی خاص چقدر محبوب بوده است ، در حالی که در جهان بیشترین محبوبیت را دارد و از همه مهمتر ، می توانید ببینید آیا قبلاً به محبوبیت رسیده است یا خیر.
چرخه رسیدن موز
مبارزات ویروسی شما در چه مرحله ای از رسیدن است؟ تصویر از طریق پیک رایگان.
خواه قصد ایجاد یک کمپین ویروسی خود را داشته باشید و یا یک فعالیت موجود را در تلاش برای بازاریابی خود انجام دهید ، این اطلاعات می تواند به شما کمک کند که ببینید آیا چیزی هنوز تازه است ، در اوج رسیدن یا از بین رفته است.
این یک م literalلفه واقعی تر نیز وجود دارد: ارسال پست در زمان مناسب روز ، روز مناسب هفته. پست های خود را برای زمان اوج روز برای پلتفرم انتخابی خود برنامه ریزی کنید تا اطمینان حاصل شود که گسترده ترین مخاطب آنها را می بیند. بهترین زمان روز برای ارسال از سکویی به سکوی دیگر متفاوت است ، بنابراین بفهمید کدام برنامه ارسال برای سیستم عامل هایی که در آن کار می کنید بهتر است.
4. از بستر مناسب ، راه درست استفاده کنید
امروزه هر برندی در شبکه های اجتماعی حضور دارد اگر بخواهد مخاطب خود را جلب کند و با اهمیت باقی بماند. اما هر مارکی در هر پلتفرمی وجود ندارد و هر پلتفرمی انتخاب درستی برای فعالیت ویروسی شما نیست.
بازاریابی ویروسی موفقیت آمیز به معنای انتخاب بستر مناسب برای کمپین خود است – حتی اگر (در حالت ایده آل ، وقتی) از سیستم عامل های دیگر عبور می کند ، انتخاب درست برای شروع کار بسیار مهم است. یک کمپین معروف ویروسی که نمی توانست در هیچ پلتفرم دیگری به همین اندازه موفق باشد ، کمپین #MakeItYours آزمایشگاه Xbox Design Lab بود ، جایی که آنها از بازیکنان خواستند کنترلرهای Xbox شخصی شده خود را به اینستاگرام ارسال کنند.
تصویر knolling از یک کنترل کننده xbox در کنار لوازم هنری و یک کلاه
از طریق Xbox
تصویر knolling از xbox در کنار تجهیزات ورزشی کنترل می شود
از طریق Xbox
اینستاگرام برای به اشتراک گذاشتن عکس وجود دارد ، بنابراین برای یک کمپین که مردم را به سفارشی کردن کنترلرهای Xbox خود سوق می دهد ، باعث می شود Instagram این ویترین کاملاً منطقی باشد.
یکی دیگر از نمونه های عالی بازاریابی ویروسی که مورد توجه بسیاری از رسانه های اجتماعی قرار گرفت ، قرعه کشی آدیداس برای کفش های ورزشی NMD Pitch Black آنها بود. دزدگیرها اینستاگرام را تقریباً به همان اندازه که کفش را دوست دارند دوست دارند ، بنابراین وقتی آدیداس برای NMD Pitch Black احتیاج به ایجاد هیاهو داشت ، این کار را با یک مسابقه کراس پلتفرم انجام دادند که دنبال کنندگان اینستاگرام برای گرفتن شماره تلفن پنهان Snap را تماشا می کردند ، سپس متن را برای آن ارسال می کنند شماره تلفن برای ورود به قرعه کشی.
عکس صفحه نمایش Instagram کفش های ورزشی و دستورالعمل های قرعه کشی Adidas NMD Pitch Black
از طریق آدیداس
از بیش از 16 میلیون فالوور اینستاگرام ، 100 جفت کفش ورزشی – از مجموع 500 تولید شده ، موفق به کسب یک جفت کفش ورزشی شدند. با ایجاد این قرعه کشی ، آدیداس بیشتر از تبلیغات جدید و ایجاد هیاهوی تبلیغاتی کار کرد – آنها تعداد زیادی ترافیک را به حساب Snapchat خود منتقل کردند.
وقتی نقشه مبارزات ویروسی خود را ترسیم می کنید ، به این فکر کنید که پیروان شما در کدام پلتفرم ها هستند و به احتمال زیاد پیام شما به اشتراک گذاشته می شود. برای یک کمپین کاملاً تصویری ، اینستاگرام انتخاب بدون فکر است. اما برای چیزی که فیلم بهترین تبلیغات شما را به تصویر می کشد ، مانند Ice Bucket Challenge ، شما بهترین پلتفرمی برای ویدیو مانند Youtube یا TikTok هستید (و بله ، ما می دانیم که می توانید ویدیوها را در Instagram ارسال کنید … اما تفاوت بین پلت فرم عکس که در آن می توانید فیلم ها و سیستم عامل هایی را که برای انتشار فیلم ها طراحی و بهینه شده اند ، منتشر کنید.)
یک استراتژی اصلی برای موفقیت در بازاریابی ویروسی ، مشارکت با تأثیرگذارانی است که مخاطبان شما بیشترین توجه را دارند. اگر آنها از Youtubers خاصی پیروی می کنند ، با آن Youtubers کار کنید تا روشنایی را که در حالت ایده آل تبلیغات شما را غرق می کند ، روشن کنید.
5. شما باید بی نظیر باشید
آنچه را که کار کرده است مطالعه کنید ، اما آنچه را که کار کرده است کپی نکنید. این یک خط خوب برای راه رفتن است ، اما وقتی می خواهید ویروسی شوید ، باید منحصر به فرد باشید.
به چگونگی انفجار Baby Yoda در صحنه الگوی رفتاری و این که چگونه شرکت ها سعی کردند با ایجاد نسخه های برگشتی از طلسم های خود مانند Baby Mr. Peanut ، سعی کنند روی دم آن سوار شوند ، فکر کنید. شما همه آنها را فراموش کرده اید به جز Baby Yoda ، زیرا Baby Yoda در درجه اول قرار گرفت.
مهره کودک CGI
از طریق امروز
اینکه شما چگونه بی نظیر باشید به این بستگی دارد که آیا شما استراتژی بازاریابی ویروسی خود را ایجاد می کنید یا اینکه به سادگی به یک روند ویروسی موجود می نگرید. اگر مورد دوم باشد ، موفقیت شما به توانایی شما در ایجاد چرخش به یادماندنی خود بستگی دارد ، مانند آنچه Dunkin ‘Donuts با # پست الهام گرفته از تئاتر انجام دادیم.
ایجاد کمپین ویروسی خود به کارهای بسیار بیشتری از طرف شما احتیاج دارد. تکرار کاری که قبلاً انجام شده است را فراموش کنید – شما صاف خواهید شد.
در عوض ، به اهداف بازاریابی خود فکر کنید. با کمپین ویروسی خود سعی در رسیدن به چه چیزی دارید؟ آیا تبلیغ کالای خاصی است؟ برای تبلیغ برند خود؟
برای انتشار پیام؟ برای ایجاد یک اعلان در مورد نام تجاری خود ، مانند یک محور تجاری یا یک آرم جدید؟
Metro Trains ملبورن پیام ایمنی خود را در سال 2014 با استفاده از ویدئو در یوتیوب و برنامه رایگان Dumb Ways to Die منتشر کرد. و این نیز کارساز بود! در پی این کار ، حوادث ریلی 21 درصد کاهش یافت.
از طریق راه های گنگ برای مردن
با در نظر داشتن یک هدف خاص و عملی ، شروع به کار کردن در مورد اینکه چگونه می توانید افراد را وادار به عملی کنید که می خواهید انجام دهند. برای تبلیغات تجاری ، این ممکن است باعث دلگرمی آنها شود تا عکس هایی از خود را با محصولات شما ارسال کنند و آنها را با هشتگ برچسب گذاری کنند. این برای یک محصول جدید ممکن است به معنای توزیع آن به روشی خلاقانه مانند مسابقه یا قرعه کشی باشد.
نکته اصلی این است که به آن چرخشی منحصر به فرد بدهید که افراد را درگیر خود کند – مانند به اشتراک گذاشتن مطلب خنده دار با دوستانشان یا اشتراک نظرشان در یک بحث داغ.
6. اصالت را بیرون بزنید
و درست مثل اینکه شما باید منحصر به فرد باشید ، باید اصیل هم باشید. مردم می دانند چه زمانی مورد تحریم قرار می گیرند – و اگر مخاطب شما احساس می کند این کار را با آنها انجام می دهید ، انتظار دارند به دلیل اشتباهی ویروسی شود.
از طریق کبوتر
به یاد داشته باشید که چگونه گفتیم مبارزات ویروسی شما باید نوعی واکنش عاطفی را به دنبال داشته باشد ، خواه این خنده ، دلسوزی ، هیبت یا نوع عصبانیتی است که مردم را به اقدام سوق می دهد؟ این بخشی است که باید معتبر باشد. نمی توانید به مردم بگویید چه احساسی داشته باشند. کمپین شما باید پاسخ های معتبر ایجاد کند.
کمپین WWF شامل یک گوریل ، یک ببر و یک پاندا
از طریق WWF
پس از طرح ایده های ابتدایی ، آنها را آزمایش کنید. برای تعیین اینکه آیا ایده هایی که کاوش می کنید پاسخی را که پس از آن دریافت می کنید ، با تیم و افراد در جمعیت شناسی هدف خود کار کنید. وقتی قصد دارید یک کمپین بازاریابی ، ویروسی یا غیر آن را انجام دهید ، این نوع داده ها طلایی هستند. این داده هایی است که برای اصلاح و تغییر شکل ایده های خود در کمپین هایی کاملاً کاربردی استفاده خواهید کرد.
چه زمانی نباید از بازاریابی ویروسی استفاده کنید؟
–
بازاریابی ویروسی همیشه راهی نیست که باید دنبال کنید. در حقیقت ، اگر اهداف شرکت / کمپین شما برای اشتراک گذاری ویروسی مناسب نباشد ، می تواند کاملاً شکست بخورد.
به عنوان مثال ، کمپین پپسی “به گفتگو بپیوندید” در جریان اعتراضات Black Lives Matter ثابت ماند. بگذارید کمی کالبدشکافی کنیم … چرا صاف شد؟ زیرا علی رغم اینکه پیام در نظر گرفته شده از وحدت و تفاهم است ، اما تصور اولیه این است که اعتراضات را بی اهمیت جلوه می دهد و معترضین را متهم می کند و نیروی انتظامی می تواند خوشبختی را در پپسی پیدا کند.
در اینجا درس این است: سعی نکنید موضوعی جدی و دارای احساسات را برای بازاریابی یک محصول محکم کنید.
سو that تفاهم نکنید که بدان معنی است که شما نمی توانید با موفقیت از یک فعالیت ویروسی برای جلب توجه به یک علت جدی استفاده کنید. برخی از موفق ترین مبارزات ویروسی دهه گذشته ، مانند Ice Bucket Challenge و من عاشق بوبی ها هستم! همین کار را کرد
مردی یخ را از یک سطل قرمز روی سرش ریخته است
از طریق Wikimedia Commons
به طور خلاصه:
کمپین برای جلب توجه به یک علت جدی = بله
برای جلب توجه به یک محصول از یک مسئله جدی استفاده کنید = خیر
دلیل دیگری که ممکن است بخواهید از بازاریابی ویروسی جلوگیری کنید این است که مخاطبان شما به آن پاسخ نمی دهند. بازاریابی ویروسی با مصرف کنندگان Millennial و Gen Z کار می کند زیرا آنها با کمپین های ویروسی بزرگ شده اند. مصرف کنندگان مسن کمتر ممکن است تصاویر ویروسی را به اشتراک بگذارند زیرا زمان کمتری را در شبکه های اجتماعی می گذرانند و به همین سادگی نمی توانند مانند فرزندان و نوه هایشان در فعالیت های ویروسی حضور داشته باشند. مانند هر چیز دیگری در دنیای برند و بازاریابی ، شما باید مخاطبان خود را بشناسید.
آماده انتقال سریع هستید؟
–
اگر محصول یا پیام جدید مهیجی دریافت کرده اید ، یا اگر نام تجاری شما به خودی خود هیجان انگیز است و مخاطبی را نیز از حضور در آن هیجان زده کرده اید ، یک مبارزات تبلیغاتی ویروسی می تواند شما را به موفقیت فوری برساند. فقط مطمئن شوید که همه مواد تشکیل دهنده را تهیه کرده اید (در نسبت های مناسب ، بسته به مارک شما ، مخاطبان شما و آنچه را که می خواهید ویروسی کنید) و فقط یک شانس درست برای جمع شدن همه آن.
https://99designs.com/blog/marketing-advertising/viral-marketing/